Platelet-rich Plasma (ACP)

PLATELET-RICH PLASMA INFILTRATION (ACP)

ACP (autologous conditioned plasma) is used to treat acute muscle, tendon, and ligament injuries as well as degenerative joint conditions (cartilage damage, arthritis).

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Information on the most important growth factors contained in autologous blood:

  • Platelet-derived growth factor (PDGF): this substance stimulates the devision and „chemotaxis“ (= attraction) of fibroblasts (important connective tissue cells) and supports the cell devision from mesenchymal stem cells and endothelial cells. This aids the growth of the extracellular matrix and supports the production of hyaluronic acid - which in return helps people with osteoarthritis, as this stops the progression of this problem.
  • Fibroblast growth factors (FGF-1 and FGF-2): these substances encourage the return of connective tissue, growth of blood vessels, construction of collagen fibres and the healing process of injured tissue (muscle, tendons, skin).
  • Epidermal growth factor (EGF): this substance regulates the cell growth, stimulates the splitting and specialization of epidermal cells and supports the growth of granulation tissue and blood vessels. This also supports the healing process of injured tissue (muscle, tendons, skin).
  • Transforming growth factors a and b (TGF-a and TGF-b): these substances stimulate the cell devision of connective tissue and encourages the growth of collagen, DNA-synthesis, the growth of antibacterial peptides, and the growth of keratinocytes as well as the growth of blood vessels.
  • Vascular endothelial growth factor (VEGF): these substances encourage the growth of blood vessels and endothelial cells. This also supports the healing process of injured tissue (muscle, tendons, skin).

New scientific studies show that the use of Platelet-rich Plasma can significantly accelerate and improve the healing process of muscle injuries, but also tendon and cartilage problems.

© Arthrex





A clinical study in osteoarthritis patients recently showed that autologous blood infiltrations into the knee joint can lead to a significant improvement. The outcome of the study revealed significantly better results for autologous blood (ACP) compared to hyaluronic acid infiltrations.



Patientvideo about Platelet-rich Plasmatherapie (ACP)

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Top American Athletes Come to Europe for PRP Therapy
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References:
Comparison Between Hyaluronic Acid and Platelet-Rich Plasma, Intra-articular Infiltration in the Treatment of Gonarthrosis

F. Cerza et al.; Am J Sports Med. 2012 Dec;40(12):2822-7.

Methods: A total of 120 patients affected by clinically and radiographically documented gonarthrosis were included in this study. The gonarthrosis was graded using the Kellgren-Lawrence radiographic classification scale. The 120 patients were randomized into 2 study groups in a 1:1 ratio: 60 patients received 4 intra-articular injections of PRP (specifically, autologous conditioned plasma [ACP], 5.5 mL), and 60 patients received 4 intra-articular injections of HA (20 mg/2 mL). An unblinded physician performed infiltration once a week for 4 weeks into the knee affected by clinically relevant gonarthrosis (in both groups). All patients were evaluated with the Western Ontario and McMaster (WOMAC) score before the infiltration and at 4, 12, and 24 weeks after the first injection.

Results: Treatment with a local injection of ACP had a significant effect shortly after the final infiltration and a continuously improving sustained effect up to 24 weeks (WOMAC score, 65.1 and 36.5 in the HA and ACP groups, respectively; P \ .001), where the clinical outcomes were better compared with the results with HA. In the HA group, the worst results were obtained for grade III gonarthrosis, whereas the clinical results obtained in the ACP group did not show any statistically significant differ- ence in terms of the grade of gonarthrosis. The mean WOMAC scores for grade III gonarthrosis were 74.85 in the HA group and 41.20 in the ACP group (P \ .001).

Conclusion: Treatment with ACP showed a significantly better clinical outcome than did treatment with HA, with sustained lower WOMAC scores. Treatment with HA did not seem to be effective in the patients with grade III gonarthrosis.

Research update May 2019:

Usually four infiltrations with autologous blood (ACP) are carried out at intervals of two weeks (the interval can be longer, but should not be shorter). In some cases, a fifth infiltration is recommended four weeks after the last infiltration (in case that the symptoms have improved significantly but not completely).

Costs per infiltration: € 250,-

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Bitte beachten Sie, dass sich medizinische Indikationen und Therapien ständig ändern. Teilweise erfolgen diese Veränderungen rascher, als Univ.Prof. Dr. Christian Gäbler zeitlich imstande ist, die Homepage zu aktualisieren. Manche Informationen zu Dosierung, Verabreichung und Zusammensetzungen von Medikamenten können sich inzwischen geändert haben. Das Lesen einer Internetseite kann den Besuch beim Arzt nicht ersetzen - es kann sein, dass Ihnen bei einer Untersuchung und anschliessenden Besprechung durch Ihren Arzt auch andere Informationen durch neue wissenschaftliche Erkenntnisse mitgeteilt werden.

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Kompetent und empathisch

Ich habe zweimal meinen Meniskus (rechts und links) von Dr. Gäbler operieren lassen: Beim ersten Mal völlig komplikationslos, beim zweiten Knie gab es mit einer größeren Zyste und einer Zerrung sowie eines weiteren Meniskusschadens erschwerte Bedingungen.

Mit der kompetenten Beratung ließ ich mich auch wegen des schlechten Zustandes des Knorpels auf eine ACP-Therapie ein. Die besten Entscheidung meines Lebens.
Es begann fast umgehend eine Besserung der Beschwerden. Die freundliche und einfühlsame Behandlung ließ mich sogar meine Spritzenangst fast vergessen. Arzt und Assistentinnen haben mich total umsorgt, als beim ersten Mal mein Kreislauf sich „kurzfristig verabschiedete“, Kaffee, Wasser und sogar Obst haben mich wieder auf die Beine gebracht. Toll, wenn so empathisch gehandelt wird.
Ich kann die Sportordi nur kritiklos weiterempfehlen.

Von einem DocFinder Nutzer

Aug 11, 2020

Patellaspitzensyndrom / Knorpelschaden – Dr. Gäbler macht’s wieder gut!

Mit einem extrem ausgeprägten Patellaspitzensyndrom bin ich vor etwas mehr als 2 Jahren bei Dr. Gäbler gelandet. Erster positiver Eindruck: keine Beschönigung der Schwere der Verletzung, keine Vorwürfe „warum kommen Sie erst jetzt zu mir“, stattdessen verschiedenste Therapievorschläge, an deren Ende eine OP stand. Ergebnis der OP war, dass der so typische Schmerz von Tag 1 an weg war und seither (1.5 Jahre) nie wieder aufgetreten ist. Kurze Zeit später nahm ich das Lauftraining wieder auf, um gleich wieder gestoppt zu werden, weil das Knie wieder Schmerzen machte, nicht an der Patellasehne sondern oberhalb der Kniescheibe. Möglicher Grund ein geringfügiger Knorpelschaden, der eigentlich keine Schmerzen machen sollte, es aber doch tat, vielleicht aufgrund des erlittenen Muskelverlustes. Ich war ratlos und frustriert, Dr. Gäbler nicht. Die von ihm vorgeschlagene ACP Therapie machte das Knie schon nach der 2. von 4 Spritzen vollkommen schmerzfrei! Ein Spitzenarzt, den auch seine positive Art auszeichnet, die er irgendwie auf den Patienten überträgt, was gerade bei chronischen Verletzungen wie den hier beschriebenen unendlich wertvoll ist, weils manchmal wirklich zum Verzweifeln war!!

Von einem DocFinder Nutzer

Aug 11, 2020

Kniebehandlung mit ACP

Meinen Knien geht es wieder sehr gut, das ist das wichtigste. Die Behandlung ist nicht billig, aber das Geld wert. Der Service der Sportordination ist phänomenal. Keine Probleme mit Genehmigungen oder Bewilligungen.

Von einem DocFinder Nutzer

Aug 11, 2020